{gallery}2018_2019/muzeumkatynskie{/gallery}

W piątek 26 października 2018 r. grupa uczniów klasy 1h, 2c i 2h uczestniczyła w lekcji muzealnej w ramach Konkursu Katyńskiego organizowanego przez XLVII LO im. Stanisława Wyspiańskiego. Uczniów do konkursu przygotowują nauczyciele:  p. Krzysztof Maksymow i  p.Tadeusz Bąk

    {gallery}2018_2019/gramiejska{/gallery}

W dniu 25 października klasa 2h i 2b wzięły udział w grze miejskiej, zorganizowanej przez p.prof. Hannę Pacek – opiekuna Klubu Varsavianistycznego.

Gra została zorganizowana z okazji obchodów stulecia odzyskania niepodległości i nosiła tytuł: „Śladami Marszałka Piłsudskiego- Marszałek w Warszawie.”

„...W strugach wody, ale z czołem podniesionym”- tak rozpoczęli grę miejską uczniowie klasy 2b i 2h. Start był przy pl. Na Rozdrożu. Podzieleni na grupy, z zadaniami w dłoniach ( po 6 dla każdej grupy), rozpierzchli się w poszukiwaniu miejsc, do których mieli dotrzeć pieszo lub komunikacją miejską. Jedyną wskazówką, jaką uczniowie otrzymali, to nazwa ulicy lub opis miejsca . Reszta należała do nich, tj. udokumentowanie faktu odnalezienia punktu przez grupę poprzez wysłanie fotografii na maila lub smsem do p. Pacek oraz ustalenie dowolnym sposobem, jaki związek maja te ulice lub miejsca z Marszałkiem.

Gra trwała około czterech godzin i zakończyła się w miejscu startu, czyli przy pl. Na Rozdrożu.

Udało się dotrzeć do wszystkich miejsc i ustalic ich związek z Marszałkiem.

Wygląda na to, że taka forma zdobywania wiedzy – od czasu do czasu, żeby nie spowszedniała:)))-jest całkiem interesująca, co stwierdzili uczestnicy gry.

To jaka teraz będzie kolejna rocznica związana z Warszawą…?;)))

                                                                 {gallery}2018_2019/dzienINFIZMAT{/gallery}

Dnia 23 października 2018 roku świętowaliśmy Dzień InFizMatyka, który upłynął pod hasłem wielkiej przygody z fizyką. Z tej okazji pani profesor Joanna Bujak zorganizowała tematyczne wykłady i zaprosiła wykładowców z Uniwersytetu Warszawskiego Wydziału Fizyki, aby pokazać, jak matematyka i fizyka przeniknęły do wszystkich dziedzin nauki, pozwalając opisać i wyjaśnić zasady działania otaczającego nas świata.

Cytując ks. prof. Michała Hellera, „Dialog z przyrodą musi być prowadzony w języku matematyki, w przeciwnym razie przyroda nie odpowie na nasze pytania”.

Tego więc dnia uczniowie mieli okazję wysłuchać wykładów:

  • ·         Pani dr hab. Beaty Wielgus-Kutrowskiej pt. „Kolorowanie mikroświata – w jaki sposób niewielkie białko zielonej fluorecencji (GFP) zasłużyło sobie na Nagrodę Nobla z Chemii” 
  • ·         Pana prof. Szymona Malinowskiego pt. „Przewidzieć nieprzewidywalne: prognoza pogody okiem fizyka”
  • ·         Pana prof. Andrzeja Wysmołka pt. „Alternatywne źródła energii” 
  • ·         Pana dr hab. Jacka Szczytko  pt. „Mechanika kwantowa dla początkujących”

Wykładowcom bardzo serdecznie dziękujemy za przybycie do naszej szkoły i uświetnienie swą obecnością i prelekcjami tego dnia.

W sali fizycznej można było uczestniczyć w doświadczeniach przygotowanych przez pana prof. R. Reka i uczniów klas 2A i 2C rozszerzających fizykę:

Do czego może posłużyć maszyna elektrostatyczna?
Właściwości kondensatora
Ekranowanie pola elektrycznego
Obserwacja rezonansu akustycznego
Toczenie puszki kalorymetru siłą elektryczną działającą na odległość
Bieg wiązki promieni laserowych w układach optycznych
Zjawisko, które umożliwiło konstrukcję teleskopu promieniowania rentgenowskiego
Podręczny detektor ultrafioletu
Kosmos według teleskopu Hubble’a

Dodatkowo całość dnia dopełniły interaktywne gry i quizy matematyczne przygotowane przez uczniów klas 1C i 2C oraz słodkie nagrody.

   {gallery}2018_2019/zajeciaFizyka{/gallery}

24 października 2018 o godz. 13:30  klasa 2A z wychowaczynią Agnieszką Gruchelską  uczestniczyła w wykładzie prof. dr hab. Andrzeja Wysmołka „Elektryczność wokół nas”, który  miał miejsce na Wydziale Fizyki przy ul. Pasteura 5.  

Celem tego wykładu było pokazanie, że zjawiska elektryczne zachodzące w przyrodzie, takie jak np. błyskawica, można wyjaśnić nie uciekając się do magii, ale korzystając z praw fizyki.

Prowadzący obrazowo odpowiedział na proste pytania: na czym polega elektryzowanie ciał i jakimi sposobami możemy tego dokonać?
Przekonaliśmy się, że rzeczywiście istnieją dwa rodzaje ładunków (dodatnie i ujemne). Elektryzując ciała, czy to przez dotyk, czy to przez indukcję nie wytwarzamy dodatkowych ładunków, ale jedynie je przemieszczamy.

Dowiedzieliśmy się też, gdzie ładunki gromadzą się najchętniej i  jaki to ma związek z konstrukcją piorunochronów. 
Znakomita zdolność komunikacji z młodzieżą pozwoliła prowadzącemu na wyjaśnienie jakie mogą być skutki przepływu prądu elektrycznego? Czy mogą być groźne dla człowieka? Jak zjawiska elektryczne wykorzystuje w życiu codziennym człowiek, a jak np. węgorz elektryczny?  

Przed wyjściem na wykład uczniowie poszerzyli swoją wiedzę   korzystając z zasobów szkolnej biblioteki.  

 {gallery}2018_2019/muzeumpolin{/gallery}

Dnia 18 października 2018 r klasa 2A z wychowawczynią Agnieszką Gruchelską udała się do Muzeum Historii Żydów Polskich POLIN na warsztaty pt. SPOTKANIA Z KULTURĄ ŻYDOWSKĄ, O judaizmie i współczesnym życiu żydowskim w Polsce.

Podczas warsztatów uczniowie dowiedzieli się kim są Żydzi, co to jest synagoga, czy wszystkie warzywa są koszerne, czy kobieta może nosić jarmułkę. Wędrując w zespołach po muzeum poznali życie małego miasteczka, odwiedzili dom, karczmę, targ i barwną synagogę. Dowiedzieli się jak układają się tu relacje rodzinne i sąsiedzkie. Poszli na spacer przedwojenną ulicą, poznali bogate życie polityczne i kulturalne miasta. Zajrzeli do kawiarni i kina.

Przed budynkiem muzeum uczniowie obejrzeli pomnik Bohaterów Getta, upamiętniający walki powstańcze w getcie w 1943 r i ławeczkę „Sprawiedliwego Wśród Narodów Świata” - Jana Karskiego.