„Pozwól rzece płynąć” Michała Cichego

Wydawnictwo Czarne

Wołowiec 2017

Najnowsza książka Michała Cichego to opowieść o warszawskiej Ochocie, czasami liryczna, czasami zabawna, pokazująca rzeczy codzienne, zwykłe, przeważnie niezauważalne. Bohater – narrator prezentuje tutaj swoje axis mundi, miejsca, ludzi, zdarzenia, które go dookreślają. Odkrywa też przeszłość odciskającą piętno na tym, wśród czego żyje i na ważnych dla niego osobach. „Pozwól rzece płynąć” to zajmująca lektura prowadząca do refleksji o człowieku, życiu, czasie.

Książka zakupiona w ramach Narodowego Programu Rozwoju Czytelnictwa.

25 marca wybrani uczniowie klas 1a, 1b, 1c, wraz z Panią Profesor Agnieszką Zalewską, wzięli udział w warsztatach terenowych „Geograficzne tajemnice warszawskiej Wisły” zorganizowanych w ramach projektu geograficznego „Mazowsze oczami młodych geografów”. 

Nasze wyjście rozpoczęliśmy od spaceru ulicami Saskiej Kępy, aby wreszcie spotkać się z Panią dr hab. Joanną Angiel – pracownikiem naukowym Wydziału Geografii i Studiów Regionalnych Uniwersytetu Warszawskiego. Na początku opowiedziała nam Ona historię nazwy Saskiej Kępy, która wzięła się od kępy, czyli wyspy utworzonej na rzece, usztywnianej i unieruchomionej naturalnie poprzez roślinność. Natomiast pierwszy człon nazwy wziął się od dynastii Sasów, którzy rządzili tym terenem aż do upadku I Rzeczypospolitej. 

Jednak projekt miał głównie na celu omówienie zagadnienia rzek, a przede wszystkim tak bliskiej nam Wisły. Jej długość, licząc od źródła w Baraniej Górze przyjmuje się jako 1041 km, przebiega ona aż przez 8 województw. Odcinek Wisły przebiegający przez naszą stolicę ma około 31 km. Lewy brzeg rzeki charakteryzuje się duża głębokością oraz małą zmiennością, dzięki czemu jest on idealnym miejscem dla utworzenia portów dla statków pasażerskich (w przeszłości także towarowych). Prawy brzeg, w którego okolicach znajduje się nasza szkoła, w przeciwieństwie do lewego, charakteryzuje się zmiennością zarówno głębokości, jak i prędkości nurtu. Nad Wisłą podziwialiśmy także piękno fauny i flory. To zachwycające, że w okolicy rzeki można spotkać tak wiele gatunków roślin i zwierząt. Mieliśmy możliwość zaobserwowania roślinności charakterystycznej dla nadwiślańskich łęgów, a także śladów pozostawionych przez bobry.

Mieliśmy również okazję, by z bliska zobaczyć „Grubą Kaśkę”, która jest częścią kompleksu filtrów warszawskich. Wypompowuje ona wodę spod osadów dna Wisły, przez to jest ona naturalnie przefiltrowana.

Na wycieczce bardzo nam się podobało i jesteśmy wdzięczni że mogliśmy uczestniczyć w tych zajęciach

Julia Mariańska, Julia Kaszuba i Julia Zdziebłowska, klasa 1b

W marcu tego roku gościliśmy w naszej szkole po raz drugi uczniów i nauczycieli z zaprzyjaźnionej szkoły z Niemiec: Janusz- Korczak Gesamtschule Neuss . Wspólnie spędziliśmy 6 dni, podczas których realizowaliśmy projekt ,,Śladami Janusza Korczaka”. W ramach projektu odwiedziliśmy miejsca związane z postacią Janusza Korczaka: Korczakianum, Cmentarz Żydowski na Powązkach oraz obóz zagłady w Treblince. Nasza grupa brała udział w zabawnej i ciekawej grze terenowej w naszej szkole, którą przygotowały Emilia Karczmarczyk oraz Matylda Mystkowka w klasy III D. Uczniowie i nauczyciele z Niemiec mieli możliwość zgłębić tajniki naszego języka dzięki lekcji języka polskiego, przygotowanej przez Hannę Jaczewską i Julię Kowalska z klasy III A. Wszystkie wydarzenia ze spotkania dokumentował nasz niezawodny fotograf- Adam Skorupski z klasy III D, który zaskoczył mile nas wszystkich, wręczając każdemu z nas w ostatnim dniu zrobione przez siebie magnesy ze zdjęciem, przedstawiającym naszą grupę projektową.

Spotkanie z uczniami z Niemiec było dla nas niezapomnianym przeżyciem i cennym doświadczeniem na przyszłość.

Uczniowie z klasy III D i III A z prof. Anitą Walczak- Wiśniewską

I miejsce – Weronika Nuszkiewicz klasa 2 C

II miejsce – Zuzanna Serowik klasa 3 H

III miejsce – Małgorzata Paczyńska klasa 3 H

                     Zofia Czaplicka klasa 3 H

Zwycięzcom serdecznie gratulujemy!

Prawidłowe rozwiązania zadań konkursowych dostępne są w bibliotece szkolnej. Zapraszamy!

Klasy drugie wzięły udział w corocznym Konkursie o Patronie Szkoły organizowanym przez nasze liceum. Rywalizacja między drużynami reprezentującymi poszczególne klasy polegała na rozwiązaniu quizu z biografii i twórczości Adama Mickiewicza oraz odgadnięciu scenek z dzieł patrona przygotowanych przez uczniów jednej klasy dla drugiej.

Najlepsza okazała się drużyna klasy 2e.

Zwycięzcom gratulujemy.

AWZ ogromnym żalem żegnamy naszego emerytowanego kolegę, nauczyciela wychowania fizycznego

ANDRZEJA WOŹNIEWICZA

wychowawcę wielu pokoleń Mickiewiczaków.

Profesor Andrzej Woźniewicz pozostanie w naszej wdzięcznej pamięci jako doskonały, pełen zaangażowania i pasji nauczyciel oraz wspaniały kolega, ciepły i serdeczny.

Cześć Jego pamięci!

 

Społeczność IV LO im. Adama Mickiewicza

klepsydra

„Echo” Henry Jamesa

Wydawnictwo Prószyński i S-ka

Warszawa 2016

Niepublikowana dotychczas w Polsce opowieść Henry’ego Jamesa pokazuje zderzenie mentalności amerykańskiej z europejską w II połowie XIX w. na przykładzie dwóch rodzin – Dossonów i Probertów.

Zwiedzanie Paryża i podejmowane kroki związane z zawarciem małżeństwa są tu tylko pretekstem do portretowania psychiki bohaterów. Ważniejsze od tego, co się dzieje, są ich reakcje, zachowania, gesty oraz to, co sobie uświadamiają i czego o sobie się dowiadują.

W tym krótkim utworze znajdziemy i intrygę, i skandal, i obraz życia codziennego wyższych sfer towarzyskich. Narrator wciąga czytelnika w opisywaną rzeczywistość, co pozwala poczuć atmosferę dziewiętnastowiecznych wojaży.

Książka zakupiona w ramach Narodowego Programu Rozwoju Czytelnictwa.

Dnia 5 marca odbyły się pierwsze zajęcia w Centrum Interpretacji Zabytku z cyklu „ Droga na Listę UNESCO”.

W zajęciach biorą udział uczniowie z klasy 2B oraz prof. Hanny Pacek. Pierwsze spotkanie było poświęcone ustaleniu, co to takiego jest zabytek oraz dziedzictwo kulturowe. Pani Sylwia Kot, pracownik CIZ, zaproponowała nam bardzo ciekawe interaktywne zajęcia, które wprowadziły w tematykę projektu.

O tym, jak dobrze się bawiliśmy, możecie się przekonać, oglądając zdjęcia w galerii.

Następne spotkanie – 5 kwietnia. Wtedy też najpewniej rozpoczniemy przygotowania do udziału w tegorocznej Nocy Muzeów w CIZ.

Klasa 2b

13 marca wybrani uczniowie Naszego liceum przygotowali Dzien Zdrowia. Przekazywali informacje o zaletach zdrowego odżywiania, aktywności fizycznej i regeneracji. Można było również kosztować przyniesione owoce i warzywa, fit ciasteczka, a brak płynów uzupełnić swieżym sokiem z pomarańczy i oczywiście nieocenioną wodą.
Poza walorami kulinarnymi uczniowie biorący udział w Dniu Zdrowia mogli poznać swoje BMI, piramidę żywienia, zawartość cukru w najbardziej rozpoznawalnych napojach na świecie, rozwiązać wiele ciekawych quizów multimedialnych, sprawdzić poziom swojej kondycji testem Ruffiera, a przede wszystkim zdobyć wiele cennych informacji dotyczących codziennej profilaktyki zdrowotnej. W tym dniu, aby zapewnić uczniom jeszcze większą dawkę ruchu na przerwach były organizowane konkursy sprawdzające zdolności motoryczne pod bacznym okiem organizatorów i nauczycieli WF.
Dzień Zdrowia w Naszej szkole obchodzony jest przed każdą rocznicą powstania Światowej Organizacji Zdrowia (7 kwietnia). 

A. Rosik

Dnia 11 marca wraz z Profesor Mariolą Półgrabią wybraliśmy się na wydział biologii i chemii Uniwersytetu Warszawskiego.      Na miejscu podzieliliśmy się na trzy grupy i każda z grup zgłębiła wiedzę na temat trzech tematów. Obejrzeliśmy najstarszy      w Polsce zielnik, dowiedzieliśmy się jak powstaje i ile jest przechowywany oraz jak zmieniał się na przestrzeni wieków. Mogliśmy również dowiedzieć się jak poprzez promieniowanie rentgenowskie określa się skład chemiczny danych struktur          i zobaczyć ich zdjęcia spod mikroskopu jonowego. Poniżej przedstawiamy fotoreportaż z zajęć i mamy nadzieje, że jeszcze nie raz będziemy tam gościć!